Arkadianmäen heikkoja signaaleja

UNELMA LENTORADASTA ON TOTEUTETTAVISSA - MUTTA SE VAATII TEKIJÖITÄ

Suomi tarvitsee tekijöitä aivan joka sektorilla, myös uusissa infrahankkeissa. Hyvä esimerkki tekijästä on Peter Vesterbacka, jonka kanssa kävimme tällä viikolla Tampereella keskustelemassa lentoradan toteutusmahdollisuuksista Tampereen ja Helsingin välillä.

 

Samalla teimme Peterin kanssa päätöksen. Nopea junayhteys Helsingin ja Tampereen välillä alkaa liikennöimään helmikuun alussa 2025. Matka-aika on tällöin 37 minuuttia. Tähän kun lisää Vesterbackan suunnitelman Helsinki-Tallinna tunnelista ja 20 minuutin matka-ajasta, Tampereelta pääsee jatkossa vähän yli tunnissa Tallinnaan.

 

Nyt sitten kyynikot jo nauravat ja heristelevät sormeaan. Antaa heristellä! Ei tämä maailma ole koskaan kyynikkojen kautta edennyt. Minusta on erinomainen idea, että laitetaan lähes mahdoton aikataulu näin aluksi. Sitten tiedetään joka päivä, että hommaa on tökittävä eteenpäin reippaalla otteella.

 

Joskus pitää kysyä, miksi Ruotsi on saanut 17 kertaa enemmän EU:n infrarahoja kuin Suomi. Vastaus on yksinkertainen. Suomi näpertelee, Ruotsi visioi ja toteuttaa heti hankkeet suuresti. Samalla kansainväliset sijoittajat kiinnostuvat. Kuka nyt Suomen 10 miljoonan euron eritasoristeyksestä kiinnostuisi?

 

Emme voi hyväksyä sitä, että ratahankkeen yleissuunnittelu kestäisi viisi vuotta. Virossa sama suunnittelu on puristettu 18 kuukauteen. Emme voi hyväksyä sitä, että hanke toteutetaan 30 vuoden aikana budjettirahoituksella. Suurin osa meistä kasvaa silloin jo koiranputkea.

 

Oikeastaan voi kysyä, miten voimme edes ajatella, että hanketta ei toteutettaisi pikavauhtia. Mikäli ajattelemme business as usual, seuraava kymmennen vuotta kuljetaan Tampere-Helsinki väliä hidastetulla nopeudella. Arvion mukaan tästä hidastelusta aiheutuu 30 miljardin euron yhteiskunnalliset menetykset - vuosittain.

 

Onko aikataulu sitten mahdoton? Vesterbackan vieraana oli alkuviikosta kiinalainen Forbesin listalla numerolla 57 oleva merkittävä rautateihin liittyvä yhtiö. Yhtiön johdolta kysyttiin Tallinnassa, onko 100 kilometrin tunneli Helsingin ja Tallinnan välillä mahdoton urakka?

 

Pääjohtajan vastaus oli mielestäni varsin paljastava. Olemme rakentaneet tähän mennessä 18 000 kilometriä tunnelia Kiinaan. Kyllä se päälle vielä pystyy rakentamaan 100 kilometriä Pohjois-Eurooppaan. Rahoituskaan ei ole kuulemma ongelma. Sen todisti myös tapaamiseni hollantilainen merkittävän infrahankkeisiin sijoittavan pääomasijoittaja.

 

Eli mitä tässä odottelemaan - ostetaan lapiot ja lähdetään porukalla kaivamaan.

 

Harri Jaskari

Kansanedustaja, KOK

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Harri, ks. alla:

http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/267281-ke...

PS. Katso erityisesti em. blogini keskusteluketjun lopussa olevat videopätkät GALILEOSTA ja muista satelliittipaikannusjärjestelmistä, joihin Suomikin on jo sitoutunut. Berner niitä jo yritti saada Suomeen, vaan ei vielä onnistunut. Kukahan niitä seuraavaksi lähtee edistämään?

Toimituksen poiminnat