Arkadianmäen heikkoja signaaleja

ILMOSTONMUUTOKSEN TORJUNTA – SUO SIELLÄ, VETELÄ TÄÄLLÄ

Tällä viikolla julkaistiin maailman ilmastopaneelin (IPCC) hätkähdyttävä raportti ilmastonmuutoksen vaikutuksista, mikäli maailma lämpenee yli puolitoista astetta. Samalla raportti käynnisti kiivaan keskustelun kasvihuonepäästöjen nopeasta vähentämisestä. Suomessakin tarvitaan voimakkaita toimia päästövähennysten toteuttamiseksi.

Suomi onkin pyrkinyt eturiviin erityisesti edistyneenä biotalousmaana. Tavoitteena on ollut, että esimerkiksi biopolttoaineet korvaisivat entistä enemmän fossiilisia polttoaineita liikenteessä. Samalla laskennalliset päästöt vähenisivät radikaalisti. Esimerkiksi Neste Oyj onkin noussut merkittäväksi globaaliksi toimijaksi biopolttoaineissa, raaka-aineena jäte.

Nyt Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja, professori Markku Ollikainen, on kyseenalaistanut tämän strategian. Ollikaisen mukaan erityisesti puusta biopolttoaineita valmistavia tehtaita ei pitäisi rakentaa Suomeen ollenkaan. Puusta valmistetun biopolttoaineen päästöt ovat nelinkertaiset fossiilisiin verrattuna, sanoo Ollikainen.

Nyt minun kaikki uskomukseni on tuhottu. Onko minulle syötetty aikaisemmin täydellistä pajunköyttä, vaikka olen itsekin saanut tutkijakoulutuksen (tosin en kemiasta)? Sen tiedän, että puusta valmistetut biopolttoaineet tehdään metsäteollisuuden residuaaleista. Tämä tarkoittaa sitä, että ensin puut käytetään vaikka puurakentamiseen tai selluun. Vasta viimeiset puun fraktion (mm. mäntyöljy, sahanpuru) on polttoaineen raaka-ainetta.

Ollikainen korostaa, että puu pitäisi hakata vanhempana. Kyllä juuri näistä vanhoistakin puista tulee residuaaleja. Ja jos puita hakataan nuorempana, kysymys on harvennushakkuista. Harvennushakkuita tehdään sen takia, että loput puut kasvaisivat nopeammin. Eli sen seurauksena syntyy lisää puumassaa ja hiilensidontakykyä.

Eikö tämän logiikan mukaan Suomen metsät kasva hiilivarastona? Kyllä kasvavat, joka vuosi. Mutta nyt on alettukin puhua hiilinieluista. Eli siitä, millä kulmakertoimella hiilivarastot kasvavat. Kun hiilinielujen kulmakerroin on pienempi, Suomeen on julistettu hätätila. Nyt meidän pitäisi sen sijaan vaatia, että joka puolella maailmaa metsien hiilivarastoja on kasvatettava.

 

Harri Jaskari

kansanedustaja, KOK

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Sarjassamme "kaiken maailman professorit". Yksi askel ongelman ratkaisemiseksi olisi vaihtaa Suomen ilmastopaneelin puheenjohtajaa.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Viime vuonna jyväskyläs saunan lauteilla äänekoskel kuskaavan tukkirekan kuskin kans spekuloitiin semmosta kuin . Montako sataa litraa diesel öljyä tukkirekka ja metsänhoitokone hörppää jotta yksi kuorma on perillä . Sitten metsänhoitokoneen kuskin diesel kulut metsään . Sitten näitten kuskien öljylämmitteisten talojen öljy kulut . Äänekosken tehtaan työntekijöitten työmatka diesel kulut . Rekkojen jotka Kotkan satamiin kuskaa diesel kulut yms . Öljysorateitten ylläpito raskail rekoil jne. Niin paljonko yhdestä rekkakuormasta puuta lirisee valmista biodieseliä ? Ja monta litraa kului tehokasta dieseliä joka ulkomailta ostettiin ?

Itsel kävi mieles jos olis vaan metsään mennyt itsetehtyyn hirsimökkiin asuu ja puilla lämmitelly ja omavaraiseksi pientilalliseksi ryhtyneet osapuolet . Olisko luonto eniten säästynyt ? Ja paras kannattavuus ?

Entiedä mut ois hauska nähdä noita laskelmia ja yhtälöitä paperilla :)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Äänekosken biosellutehdas on kuitenkin siis SELLUtehdas. Biodiesel on sivutuote. Kokonaissellukapasiteetti on noin 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Karkeasti laskeskelisin, että dieseliä kuluu mainitsemiisi tuotannollisiin ylläpitoaktiviteetteihin noin viisituhatta tonnia vuodessa, eli sellukapasiteettiin verrattuna yksi 250. osa tonnimääräisesti laskettuna.

Lisäksi on huomattava, että tehdas tuottaa sähköä. Sen sähköomavaraisuus on noin 240%.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#2:
Kuorma-autokuljetusten keskimatka on suunnilleen 90 km, kuorma 50 - 60 m3, polttoaineen kulutus kuormattuna 50 - 60 litraa/ 100 km. Pari-kolme vuotta sitten autolla kuljetettiin tehtaille puuta noin 45 miljoonaa kuutiometriä. Tuosta tulee dieselin kulutuksen suuruusluokaksi koko maassa noin 50 000 tonnia.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Jaskarikaan ei puhu enää tuulivoimasta. Kukaan ei tunnu puhuvan.
Vielä tovi sitten Jaskarin vetämässä Kokoomuksen energiapoliittisessa ohjelmassa puhuttiin Suomen tuulivoimakapasiteetin kymmenkertaistamisesta.

Pitäisikö energiapolitiikassa luottaa niihin, jotka esittivät täyin puutaheinää vielä pari vuotta sitten? Mistä me tiedäme että nämä tällä kertaa ovat oikeassa?

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Emme tiedäkään. Mutta ehkä, kun he tarpeeksi monta kertaa esittävät uusia uljaita suunnitelmia vahingossa sattuvat löytämään jotakin mikä todella toimii.

Löytäähän se sokeakin kana lopulta jyvän, olen kuullut sanottavan.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

" Tuulella ei ( enään) ole ystävää " eikä vuoden 2011 tuulimunauksella (lasku n. 4 miljardia) ole ( enään) isää eikä äitiä.

https://www.youtube.com/watch?v=q3kyi_lJRcs

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Ville Niinistökin tuesta irtisanoutui, on liian suuri. Ja vain tovi sitten ympäristöinisterinä kehui miten syöttötariffit on saatu kuntoon. Tuolloin takuuhinta oli 105,3 eur / MWh.

https://yle.fi/uutiset/3-5078230

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Blogistin kannattaisi luetteloidan itselleen, mitä on rakennettu ja mitä meinataan rakentaa. Mistä se raaka-aine saadaan? Mitä tapahtuu raaka-aineen tuonnille? Ostajat toimii markkinoilla. Mitä teki uusi metsälaki pohjoisen metsille? Mitä tapahtuu, jos Kemi ja Kuopio toteutuu?

Korjuusta ei ole peritty esim. vesistöille aiheutuneita seuraamuksia. Niitä olisikin perittävä nyt, kun kaikki raha ei ole vielä Maltalla.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset