Arkadianmäen heikkoja signaaleja

Kokoomus pitää yritystukien rakenteellista uudistamista välttämättömänä

Aihe: Tiedote: Kokoomuksen Jaskari ja Suutari: Kokoomus pitää yritystukien rakenteellista uudistamista välttämättömänä

TIEDOTE 5.4.2018

Julkaisuvapaa

 

Kokoomuksen Jaskari ja Suutari: Kokoomus pitää yritystukien rakenteellista uudistamista välttämättömänä

Kokoomuksen kansanedustajat ja yritystukityöryhmän jäsenet Harri Jaskari ja Eero Suutari pitävät valitettavana, että yritystukien uudistamista pohtinut työryhmä ei pystynyt löytämään yhteistä säveltä. Edustajien mukaan työryhmän työsarka ei kuitenkaan ollut turhaa.

- Pidämme erinomaisena lopputuloksena, että saimme yhdessä määriteltyä hyvien yritystukien kriteerit. Toisekseen nyt yritystukia ryhtyy arvioimaan puolueeton tieteellinen arviointielin. Selkänoja yritystukien asiantuntevalle ja riippumattomalle uudistamiselle on nyt vihdoinkin luotu, Jaskari ja Suutari toteavat.

Jaskari huomauttaa, että selkänojaa olisi tosin voinut käyttää jo nyt yritystukien uudistamisessa.

- Kriteerit ovat selkeät. Yritystukien avulla on pystyttävä uudistamaan talouden rakenteita kilpailukykyisempään suuntaan, jotta tuottavuus ja työllisyys paranevat. Tämä edellyttää lisää panostuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Toisaalta meidän pitää olla myös kansainvälisesti kilpailukykyisiä joka päivä. Eurooppalaisella ja globaalilla tasolla on pystyttävä neuvottelemaan siitä, että jatkossa kilpailu käydään yritysten, ei yritystukien välillä. Esimerkiksi energiaverotus on Ruotsissa 14 kertaa Suomea lievempää. Tätä kilpailuhaittaa Suomi pyrkii kuromaan kiinni esimerkiksi energianintensiivisten yritysten energiaveropalautuksilla, Jaskari kertoo.

Edustajien mukaan on valitettavaa, että työryhmän kunnianhimon taso laski pitkin matkaa ja jokainen ajautui poteroon suojelemaan omia lemmikkejään. Vain harvat kansanedustajat pystyivät miettimään kokonaisvaltaisia ratkaisuja, jossa itsellekin läheisiin tukiin olisi kajottu osana suurempaa rakenteellista muutosta.

- Kokoomus olisi ollut alusta asti valmis aivan eri mittaluokan uudelleenkohdennuksiin tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jos olisi löytynyt laajapohjainen ja tasapainoinen ratkaisu, toteaa Eero Suutari.

Jaskarin mukaan työryhmällä olisi ollut mahdollisuus esittää radikaalimpiakin ajatustapojen muutoksia, joiden avulla oltaisiin voitu kohdistaa löytää lisärahoitusta tutkimukseen ja tuotekehitykseen tai muokkaa yritysverotusta.

- Esimerkiksi yhtenä ehdotuksena työryhmän pöydällä oli yhteisöveron alentaminen 15 prosenttiin ja samanaikaisesti yritystukien alentaminen 1,2 miljardilla eurolla. Ehdotus ei saanut vastakaikua, hän sanoo.

Eero Suutarin mukaan käsittelyssä ilmaantui myös selkeitä ristiriitaisuuksia.

- Samanaikaisesti suunnitellaan fossiilisten raaka-aineiden, kuten kivihiilen, kieltämistä – ja kuitenkin tuetaan fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Tämä uudistus törmäsi ennen kaikkea siihen, että ei ollut rohkeutta puuttua maatalouden fossiilisten polttoaineiden tukiin. Kaikkien sektoreiden on syytä olla mukana samoissa yritystukitalkoissa, Suutari selventää.

Jaskari ja Suutari huomauttavat, ettei edes räikeimmistä kilpailua vääristävistä tuista päästy työryhmässä yksimielisyyteen.

- Matkustaja-alusten tarjoilijoiden palkkatuki on selvästi kilpailua vääristävä, koska rannikolla ravintolat maksavat tarjoilijoiden työstä normaalit sivukustannukset, edustajat sanovat.

Nyt sekä Jaskarin että Suutarin mielestä on päästävä eteenpäin.

- Esimerkiksi turpeen veron maltillinen korottaminen ei työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan muuttaisi polttolaitosten ajojärjestystä. Turpeen veronkorotus merkitsisi myös metsähakkeen tuen laskua ja samalla parantaisi myös sahoilla sivutuotteena syntyvän purun ja kuoren kilpailukykyä. Tästä uudistuksesta saisimme vajaan 20 miljoonaa euroa tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Voisimme toteuttaa uudistuksen heti kevään kehysriihessä. Toinen hyvin helposti toteutettava uudistus olisi hiilidioksidiveron puolituksen poisto CHP-tuotannon polttoaineilta ja samanaikaisesti tehtävä täysimääräinen alennus energiaverosisältöön. Tämän seurauksena kivihiilen verotaso nousisi 3 euroa megawattitunnilta ja siten palvelisi myös hallituksen ilmastotavoitteita. Samalla saataisiin irrotettua lisää rahaa tutkimukseen ja tuotekehityksen arviolta 19 miljoonaa euroa, toteavat Jaskari ja Suutari.

 

Lisätiedot:

Kansanedustaja Harri Jaskari (050 5122874) ja kansanedustaja Eero Suutari (050 512 0594)

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Rakenteellisen uudistamisen voisi toteuttaa siten, että ottaa käteen paksun punaisen tussin ja yliviivaa kaikki yritystuet budjettikirjan menopuolelta.

Sen jälkeen voi perustaa hitaan työryhmän kartoittamaan mille aloille tai mille yrityksille olisi välttämätöntä järjestää jotain rajoitettua tukea lyhyen ylimenovaiheen vuoksi. Sekin olisi parasta toteuttaa verohelpotusten kautta, jotta yritykset keskittyisivät bisnekseensä eikä tukianomuksien laadintaan.

Kaipaatteko lisää neuvoja?

Käyttäjän kuolimonpaimensaaresta kuva
Arto Bäcklund

TIEDOTE 5.4. on Kokoomuksen taktista tiedottamista ja puoluetoimiston läpi juoksutettu.

Vapaasti julkaistavassa, virallisenoloisessa tiedotteessa kaksi edustajaa antaa tiedotteen, joka on pääosin "kansan tahdon" mukainen. Tiedotteen voi mieltää Kokoomuksen kannaksi yritystukiasiassa, mutta se voidaan tarvittaessa kiistää Kokoomuksen kantana. Senhän antoi, de facto, vain kaksi kokoomuslaista kansanedustajaa. Kyse on tietoisesta puolueen poliittisesta ruskeakielisyydestä.

Jokainen, vähänkin suomalaista valtakunnan politiikkaa tunteva tietää, että olisi Kokoomukselle poliittinen ja taloudellinen itsemurha lähteä puolueena edes esitysten taakse, saati että lähdettäisiin leikkaamaan noin 2 miljardin suoria ja välillisiä yritystukia. Leikkaukset tehdään aivan muualta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tiedotteessa todetaan: "Esimerkiksi yhtenä ehdotuksena työryhmän pöydällä oli yhteisöveron alentaminen 15 prosenttiin ja samanaikaisesti yritystukien alentaminen 1,2 miljardilla eurolla. Ehdotus ei saanut vastakaikua, hän sanoo."

Sinällään oikeudenmukaisuuden kannalta oikea ratkaisu, sillä hyötyjinä veronalennuksesta olisivat kaikki yritykset. Säästöjähän tuo ei tuo sillä vuonna 2016 yhteisöverolla kerättiin 4,86 miljardia ja neljänneksen vähenemä siitä olisi samat 1,2 miljardia. Eri asia on kokonaan, mistä Kokoomus on ehdottanut otettavaksi ne 1,2 miljardia ja kuinka ne olisivat sopineet Keskustan pirtaan.

Jo 2015 tehty VATT:in selvitys päätyi muuten seuraavaan:
"Lisäksi hanke otti huomioon kansainvälisen kokemuksen erilaisista arviointimalleista. Tältä pohjalta luotiin ehdotus arviointikehikoksi Suomen olosuhteisiin. Hanke loi pohjaa yritystukien luotettavalla arvioinnille ja laadukkaalle lainvalmistelulle. Hankkeen tulokset osoittavat, että tutkimus- ja kehitystoiminnan suorilla tuilla ja verohelpotuksilla näyttää olevan positiivinen vaikutus innovaatiotoimintaan. Vaikka pienet yritykset hyötyisivät eniten, suuret yritykset saavat valtaosan tukirahoista."

Nyt kolme vuotta tuon tutkimuksen jälkeen ollaan päädytty siihen, että tarvitaan arviointikehikko, jota suositeltiin jo 2015 ja jolle pohjatyö oli jo silloin tehty. Tämä on jo todellista saamattomuutta ja vatulointia.

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25...

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Meillehän on usein kerrottu, ettei tähän nykyiseen miljardeja maksavaan tuulitukeen voida kajota perustuslain antaman suojan vuoksi.

Olemme täällä usein tätä ihmetelleet.

Kuulinkohan oikein eilen TV:stä , asia oli kansanedustajien sopeutuseläkkeen muuttaminen :

Olin kuulevinani , että myös vanhoja , jo nautinnan alla olevia, eläkkeitä voidaan muuttaa ; " asia on tarkistettu perustuslakivaliokunnassa.."

Nyt ei ymmärrä : täysin järjetön , miljardeja , joista suurin osa menee ulkomaisille laitevalmistajille, maksava tuulihukkajärjestelmä on perustuslain mukaan " koskematon" , mutta muutaman miljoonan maksava - jo ´ansaittu´- sopeutuseläke ei ole.

(Selvennykseksi ; en tietenkään hyväksy koko sopeutuseläke-järjestelmää..)

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tuulivoimatuesta hieman, osittain by Wiki

Uuden teknologian tuulivoimainvestointeihin voi saada jopa 40 % investointitukea. Tuulivoimaloita ei valmisteta Suomessa, vaan ne hankitaan 100 % ulkomailta.

Vuodesta 2011 alkaen Suomessa tuulivoimalat ovat voineet saada syöttötariffi-takuuhintana 83,5 €/MWh. Takuuhintaa maksetaan 12 vuoden ajan. Uudet tuulivoimalat ovat voineet saada lisän, jonka kanssa syöttötariffi on 105,3 €/MWh. Lisää maksettiin enintään kolmen vuoden ajan vuoden 2015 loppuun. Voimalat ovat herkkiä vikaantumaan, etenkin kylmällä ja kalliita korjata.

Lisäksi myllyjen tarvitseman maan kokonaisvuokratasot ovat MTK:n selvitysten mukaan noin 9 000–12 000 euron vuositasoa.

Tuulivoimasubventoinnin välillisenä ja osittaisena seurauksena :

Pohjolan Voiman energiantoimituksen päällikön Matti Sohlmanin mukaan suomalainen tukipolitiikka on suosinut sääriippuvaista sähköntuotantoa ja samalla murentanut toimitusvarman tehon kannattavuuden. Eurooppalainen kantaverkkoyhtiöiden yhteistyöjärjestö ENTSO-E arvioi raportissaan vuonna 2017, että sähkön toimitusvarmuus on Suomessa muutaman vuoden päästä Euroopan alinta kastia, ja Suomea uhkaa sähkövaje, joka johtaa lisääntyviin ja pidentyviin katkoksiin.

Miksi Kokoomus ei ole tarttunut tuulivoimatukihulluuteen ja nepotismiin ? Onko tässä tuulivoimasubventiossakin joku herrasmiesopimus takana, kuten sote / maakuntauudistuspelleilyssä.

Sulle - mulle, ja muut ilman.

Toimituksen poiminnat