Arkadianmäen heikkoja signaaleja

VOIDAANKO AJATELLA KERRANKIN ISOSTI

Vaalit lähenevät ja samalla poliitikkojen visionäärinen ajattelukyky kapenee huimaa vauhtia. Jokainen yrittää käsiohjeuksella saada yksittäisiä äänestäjiä puolelleen. Yksityiskohdat korostuvat kokonaisuuksien sijasta.

Sama naurettava määrärahavääntö on liikennepolitiikassa. Heitän nyt tässä nippelivääntöjen sijasta yhden ison ajatuksen. Mitä jos päättäisimme seuraavassa hallitusohjelmasta massiivisesta infrapaketista? Tavoitteeksi otettaisiin nopeat junayhteydet koko läntisen Suomen välillä.

Nyt kilpailevina hankkeina on nostettu esille Turun ja Helsingin välinen tunnin juna ja Helsingin ja Tampereen välinen lentorata. Varsinais-Suomessa on jo huolestuttu, että tyssääkö tunnin juna, jos lentorata nousee siivilleen. Vastakkainasettelu nostaa päätään.

Mitä jos toteutetaan molemmat suurhankkeet (tunnin juna ja lentorata) ja lisäksi vielä tunnin junayhteydet välillä Tampere-Vaasa, Tampere-Jyväskylä ja Tampere-Pori. Karkeasti arvioiden koko paketin kustannus voisi olla suuruusluokaltaan noin 5 miljardia euroa.

Se on paljon rahaa! Mutta jos ajatellaan isosti, mitä tämän investoinnin vastineeksi voisi saada? Ensinnäkin jo ilmoitus suurhankkeesta muuttaisi monen kaupunkiseudun ajattelutapaa uutta kasvua ja ideoita tukevaksi. Aktiiviset ihmiset ja potentiaaliset yritykset eivät enää valittaisi huonoa saavutettavuutta.

Voisiko suurhanke vähentää joitain valtion muita menoja? Asumistukimenot ovat nousseet kymmenessä vuodessa lähes miljardilla eurolla. Viime vuonna asumistukia maksettiin noin 2 miljardia. Jos asumistukimenot vähenisivät miljardilla, olisimme maksaneet investoinnin viidessä vuodessa.

Mielestäni massiivinen liikenneinfrapaketti vaikuttaisi massiivisesti asumistukimenojen vähenemiseen (jopa tämän miljardin vuodessa). Koko läntinen ja eteläinen Suomi tulisi yhdeksi työssäkäyntialueeksi, jonka seurauksena myös asuntomarkkina muuttuisi totaalisesti. Mitä enemmän asuntojen tarjontaa, sitä alemmat vuokahinnat ja sitä vähemmän asumistukia.

Toisena hankkeen positiivisena sivuvaikutuksena voisi mainita vaikka ilmastohyödyt. Nyt Tampere-Helsinki välillä ei enää mahdu juniin. VR:n arvion mukaan kymmeniä tuhansia lippuja jää myymättä ruuhkien takia. Nämä ihmiset käyttävät silloin usein omaa autoa. Joku voisi laskea suurhankkeen ilmastohyödyt. Nekin saattavat olla massiivisia.

Harri Jaskari

Kansanedustaja (kok.)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän IlkkaSalo kuva
Ilkka Salo

Missä on Länsi-Suomea ajatellen se tärkein yhteys eli Tampere - Turku? Ilman nopeaa junayhteyttä Turun ja Tampereen välillä koko verkosto on torso eikä työssäkäyntialue toteudu. Seuraavan hallitusohjelmaan onkin kirjattava myös Tampere - Turku junayhteyden rakentamisen suunnittelu ja päivitys 2000-luvulle, kuten jo on Tampere - Helsinki väli.

Kaiken lisäksi lentorata on myös Helsingin ja Turun hanke. Lentorata tulisi alkaa Helsingistä ja jakaantua Hki-Vantaalla länteen Tunninjunaksi Turkuun sekä pohjoiseen Tampereelle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset