Arkadianmäen heikkoja signaaleja

AKTIIVIMALLIN VALEUUTISET JA PROPAGANDASOTA

Tanskassa työnhakijan pitää olla aktiivinen työttömyyden alusta lähtien. Työttömän pitää hakea työpaikkaa joka viikko, mieluiten kahta. Hänen on mentävä moniin haastatteluihin työvoimatoimistoissa, jotka auttavat työn etsimisessä. SAK:n tanskalaisen sisarjärjestön LO:n edustaja piti tätä Tanskan mallia erittäin hyvänä työnhakijan näkökulmasta tällä viikolla YLE:n haastattelussa.

Lisäksi Tanskan LO:n edustaja Mads Busck korosti haastattelussa, että työttömän oltava erityisen aktiivinen erityisesti työttömyyden alussa. Uutiset ammattiyhdistysliikkeen kannasta Tanskassa olivat muutenkin yllättäviä. LO:n edustaja pitää erittäin hyvänä Tanskan joustavia työmarkkinoita. On helppo palkata ja irtisanoa – ja siksi uusia työpaikkoja syntyy koko ajan.

Suomessa SAK on jäänyt jotenkin vanhan ajan vangiksi. SAK haluaa suojella työttömyyden jatkumista pitämällä tiukasti kiinni Euroopan jäykimmistä työmarkkinoista. Edes keskustelu työmarkkinoiden vapauttamisesta työlle merkitsee lakkoaseen välitöntä käyttöönottoa. Aktiivimallia vastustetaan laajoilla mielenosoituksilla helmikuun alussa. Ehdotan SAK:lle ja sen jäsenjärjestöille opintomatkaa Tanskaan.

Vanhakantaisen propagandasodan lisäksi työttömyyden aktiivimallin ympärille on syntynyt myös valeuutisia. Vasemmiston presidenttiehdokas Merja Kyllänen väitti laajaa julkisuutta saaneessa kannanotossaan, että aktiivimallilla voidaan leikata vuositasolla melkein 20% kansalaisten työttömyysturvasta. Väite on tarua. Työttömyysetuus ei voi pienentyä enempää kuin 4,65 prosenttia normaalitasosta.

Valeuutiseksi näyttää kääntyvän myös se opposition ja SAK:n hellimä ajatus, että Tanskassa on oma työvoineuvoja lähes jokaista työtöntä kohti. SAK:n lokakuussa 2017 nettisivuillaan julkaistun tiedotteen mukaan Tanskassa olisi keskimäärin 12 työtöntä yhtä työvoimavirkailijaa kohden, Ruotsissa 25 ja Suomessa 166.

YLE:n haastatteleman Kööpenhaminan keskustan työvoimatoimiston johtajan mukaan jokaisella työvoimavirkailijalle on keskimäärin 80-150 työnhakijaa avustettavana. Koko maassa virkailijoilla on avustettavia muutamasta kymmenestä yli 100 työnhakijaan, toimistosta ja kunnasta riippuen. Mistä ihmeestä SAK löysi niin paljon virkailijoita?

Lisäksi Tanskassa työnhaku on viety verkkoon. Siellä työttömät rekisteröityvät, kirjaavat osaamisensa ja päivittävät tilanteensa. Henkilökohtaista apua saa työvoimatoimistoissa ja korvauksen maksavissa työttömyyskassoissa, jota molemmat auttavat työnhaussa. Minusta on aivan kummallista, että Suomessa työttömyys halutaan pitää salassa eli tietoa työttömyydestä ei ole muilla kuin viranomaisilla. Eikös meidän pitäisi tukea työttömiä heidän osaamisensa markkinoinnissa?

Harri Jaskari

Kansanedustaja, KOK.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

LoL kokoomus otti Tanskan mallista kepit mutta (tahalleen) unohti porkkanat, Tanskan geologiset vaikutukset työvoiman liikkuvuuteen ja muut ikävät faktat ja tulee tänne pokerinaamalla valittamaan valeuutisista.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Koko sotkun on saanut hallitus ja aktiivimallia puolustaneet asiantuntijat aikaiseksi kylvämällä epämääräistä näennäistietoa. Aktiivimallin nostattamat seuraukset ovat seurausta täydellisestä epäonnistumisesta tiedotuksen suhteen, joten ihmiset reagoivat sillä perusteella mitä kokemuksia heillä on päätösten teon suhteen.

Tämän sotkun on nyt keittänyt kokoon muut tahot kuin oppositio, joka luonnollisesti ottaa siitä irti kaiken poliittisen hyödyn mikä demokratiassa on tapanakin tehdä.

Milloin aktiivimallia puolustelevat faktatiedot pöytään ja arvioitavaksi?

http://jormanordlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24972...

Lepomäki nosti esiin hallituksen väistelyn aktiivimallissa

http://jormanordlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24920...

Onko aktiivimallin 70%:n luku heitetty hatusta?

http://jormanordlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24913...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jatkat näemmä kokoomuksen propagandaa samalla kirsikanpoiminnalla kuin ennenkin ja näemmä myöskin ymmärtämättä Suomen tekemisiä.

YLE kertoi muutama päivä sitten: ”Esimerkiksi Oulun TE-toimistossa asiakkaita voi olla jopa 600–1 000, Lapissa sama luku on 600–700. Muun muassa Keski-Suomen TE-toimistossa asiakkaita on noin 200–400 virkailijaa kohden, Kainuussa puolestaan 200 per virkailija.”

https://yle.fi/uutiset/3-10029166

Miltäs kuulostaa? Kertoessasi Tanskan lukuja ”unohdat” merkittävän eron, joka silti on Suomeen.

Tämä kommenttisi oikeastaan paljastaa, ettet tiedä Suomen käytännöistä juuri mitään:
”Lisäksi Tanskassa työnhaku on viety verkkoon. Siellä työttömät rekisteröityvät, kirjaavat osaamisensa ja päivittävät tilanteensa."

WOW, että oikein verkkoon on siellä viety. Suomessa TE-toimistoilla on mm valtakunnallinen CV-netti verkossa, johon työnhakijat itse täyttävät osaaamisensa ja kertovat millaista työtä hakevat sekä lisäävät CV:nsä. Täältä työantajat ja rekrytoijat voivat ihan siellä verkossa katsella työttömien työnhakijoiden tietoja. Työllistymissuunnitelmissa edellytetään näiden päivittämistä ja pitämistä esillä.

Pitäisikö sun uutisista luettujen Tanskan touhujen tarkoitushakuisen ylistämisen lisäksi koittaa ymmärtää kuin sen maan toimintaa, minkä eduskunnassa olet tekemässä päätöksiä?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen
    "... Mads Busck korosti haastattelussa, että työttömän oltava erityisen aktiivinen erityisesti työttömyyden alussa. "

Tämä on olennaista. Kuinka usein tuleekaan kiusaus mennä etelän lomalle ja sulatella tilannetta. Vene ja kesämökkikin kaipaavat kunnostusta. Ja kun on ottanut riittävästi etäisyyttä työnhakuun, niin se tulee sen jälkeen aina vain vaikeammaksi.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Ei tässä mistään kovin kummallisesta asiasta sinänsä ole kysymys, mutta kohu osoittaa vain lainsäändäntötyön valmistelun olleen selvästi puutteellista. Selvästi esille on tullut sellaisia tilanteita, mitä ei valmistelutyössä ole millään lailla osattu huomioida.

Jos suurella joukolla ihmisiä tulee perusteltu huoli toimeentulosta sen vuoksi, että jopa täydellisesti aktiivimallin hengen ja kirjaimen mukaan toimittaessa saattaa toimeentuloon tulla totaalinen katkos kokonaan sattumanvaraisesti, niin kritiikki ja vastustus on perusteltua.

Esimerkiksi lyhytaikainen yrittäjänä toimiminen aktiivimallin mukaisesti voisi hyvin helposti johtaa tulkintaan kokoaikaisesta yrittäjyydestä, kaikkien tukien menettämiseen ja jopa takaisinperintään.

Vajaan 5% toimeentulon lasku muutamaksi viikoksi ei ehkä ole päähuoli, vaan suurin huoli lienee pikemminkin toimeentulon katkeaminen kokonaan määräämättömäksi ajaksi täysin ennakoimattomasti, ilman että henkilön omilla toimenpiteillä olisi mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan suuntaan tai toiseen.

Puhtaasti ideologiselta pohjalta lähtevä aktiivimalli on oikeastaan osoittanut tukijärjestelmän perusteellisen korjauksen tarpeen. Samoin se on todistanut sen, että ideologiselta pohjalta lähtevät suuret suunnanmuutokset poikkeuksetta epäonnistuvat.

Ei pidä houkutella ihmisiä esimerkiksi yrittäjäksi ilman, että kaikkia asiaan liittyviä säädöksiä ja menettelytapoja ei ole absoluuttisen tarkasti selvitetty ja määritelty ennen aktiivinmallin kaltaisten mallien käyttöönottoa. Se on lainsäädäntötyön tehtävä,

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Ei tässä mistään kovin kummallisesta asiasta sinänsä ole kysymys, mutta kohu osoittaa vain lainsäändäntötyön valmistelun olleen selvästi puutteellista. Selvästi esille on tullut sellaisia tilanteita, mitä ei valmistelutyössä ole millään lailla osattu huomioida.

Jos suurella joukolla ihmisiä tulee perusteltu huoli toimeentulosta sen vuoksi, että jopa täydellisesti aktiivimallin hengen ja kirjaimen mukaan toimittaessa saattaa toimeentuloon tulla totaalinen katkos kokonaan sattumanvaraisesti, niin kritiikki ja vastustus on perusteltua.

Esimerkiksi lyhytaikainen yrittäjänä toimiminen aktiivimallin mukaisesti voisi hyvin helposti johtaa tulkintaan kokoaikaisesta yrittäjyydestä, kaikkien tukien menettämiseen ja jopa takaisinperintään.

Vajaan 5% toimeentulon lasku muutamaksi viikoksi ei ehkä ole päähuoli, vaan suurin huoli lienee pikemminkin toimeentulon katkeaminen kokonaan määräämättömäksi ajaksi täysin ennakoimattomasti, ilman että henkilön omilla toimenpiteillä olisi mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan suuntaan tai toiseen.

Puhtaasti ideologiselta pohjalta lähtevä aktiivimalli on oikeastaan osoittanut tukijärjestelmän perusteellisen korjauksen tarpeen. Samoin se on todistanut sen, että ideologiselta pohjalta lähtevät suuret suunnanmuutokset poikkeuksetta epäonnistuvat.

Ei pidä houkutella ihmisiä esimerkiksi yrittäjäksi ilman, että kaikkia asiaan liittyviä säädöksiä ja menettelytapoja ei ole absoluuttisen tarkasti selvitetty ja määritelty ennen aktiivinmallin kaltaisten mallien käyttöönottoa. Se on lainsäädäntötyön tehtävä,

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset