Arkadianmäen heikkoja signaaleja

MINÄ EN HALUA VALITA – HALUAN SUUNNITELMATALOUTTA

Eräällä ystävälläni todettiin leikkausta vaativa operaatio – onneksi ei kovin kiireellinen ja hengenvaarallinen vasta leikkauksen pitkittyessä. Kivulias joka tapauksessa. Totta kai operaation olisi voinut hoitaa yksityisellä puolella, mutta ystäväni päätti odottaa julkisen sektorin lähetettä – myös kustannussyistä.

Lähete tarkempiin tutkimuksiin tuli kuuden kuukauden päähän. Itse operaation ajasta ei ole tietoa. Olisiko tässä asiakasseteli nopeuttanut hoitoon pääsyä, lisännyt työkuntoa ja helpottanut asiakkaan henkistä taakkaa? Kaveri olisi jo tiukasti töissä sillä fiiliksellä, että tulipa tämäkin harmi hoidettua.

Toinen läheiseni miettii vanhempiensa heikkenevää kuntoa. Erityistä huolta ystävälleni aiheuttaa vanhempien muistisairaus. Onneksi palvelua on saatu ohjattua kotiin, mutta päivä päivältä käy selvemmäksi, että seuraava vaihe on muistisairaille tarkoitettu hoivakoti pariskunnalle yhteisellä asunnolla.

Viranomaiset kuitenkin totesivat, että kyllä kotona pärjätään riittävän hyvin. Hoitopaikkoja muistisairaille on aika vähän ja parinkuntien yhteisiä huoneita todella niukasti. Toisaalta hoito-ohje on sellainen, että uuteen paikkaan pitäisi siirtyä ennen kuin muisti kokonaan menee. Läheiseni mietti, että olisipa asiakasseteli ollut käytössä jo useamman vuoden. Olisi meidän pikkukuntaan tullut uusia palvelun tarjoajia ja nyt olisi jopa valinnanvaraa.

Entä kaikenlaiset pikkuvaivat ja siihen liittyvät lääkärikäynnit? Uusimman selvityksen mukaan joillekin Tampereen terveysasemille joutuu jonottamaan hoitoa jopa kuukauden. Toisille terveysasemille pääsee keskimäärin vuorokaudessa. Sattumoisin nopean palvelut terveysasemat ovat niitä, jotka osallistuivat ministeriön valinnanvapauskokeiluun.

Valinnanvapauskokeiluun osallistuneet terveysasemat joutuivat skarppaamaan, koska pelkona on, että asiakas saattaa valita toisin. Vai oliko sittenkin kyse siitä, että valinnanvapauskokeiluun osallistui vain 2000 ihmistä, kuten eräs apulaisylilääkäri selitti järkyttävää palvelutason eroa.

Mietin näiden tietojen perusteella, miksi se Kokoomuksen ajama valinnanvapaus on saanut lähes kaikki vastarintaan. Liput liehuvat ja niissä lukee ”Minä ei halua valita”. Vai olisiko sittenkin, että ylhäältäpäin ohjattu suunnittelutalouden järjestelmä ei toimi edes terveydenhuollossa?

 

Harri Jaskari

Kansanedustaja (kok.)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän tepimast kuva
TEUVO MAST

Että sellasta Harri tänään eipä ollut häävi viserrys terv tepivaari

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Valinnanvapauden kanssa kiivetään latvasta puuhun.

"Tutkimus: Potilaan valinnanvapaudella ei ole edellytyksiä toteutua – Hoitopaikan joutuu valitsemaan sokkona"
https://yle.fi/uutiset/3-9957573

Nyt sitä ongelmaa on tutkittu, josta aikaisemmin olen kirjoittanut omien käytännön havaintojeni kautta. Potilailla ei ole mitään edellytyksiä tehdä terveydenhuollon palvelujen valintoja laadullisin perustein. Valinta menee käytännössä mutu-tuntumalla sattumanvaraisesti.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Lainaus Ylen uutisesta "Valinnanvapautta käyttää potilas, mutta hän ei pysty. Tulevaisuudessa myös maakunta, mutta ei maakunnallakaan ole tietoa. Ei myöskään valtiolla, eikä Kelalla, sanoo tutkimuksen johtaja, terveyspolitiikan professori Ilkka Vohlonen".

Olen ilmeisesti erikoinen yksilö. Reilu vuosi sitten jalkaan iski iskias. Osasin heti mennä Pörriäisen yleislääkärille. Laatukriteerinä oli se, että sinne pääsi heti. Terveyskeskukseen olisi ehkä päässyt parin viikon kuluttua.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Mistä nämä Meri-Lapissa valitsevat, Mehiläisen vai Kimalaisen? Onko sama kohta jokapuolella Suomea eli valinnanvapaus meni jo.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Uskon kyllä. Sehän teillä Kokoomuksessa näyttäisi olevan tarkoituksena, että suunnitellaan keneltä yksityiseltä palveluntarjoajalta kuluttaja voi "vapaasti" valita juuri sen mitä te suunnittelette yhdessä veroparatiisipörriäisten kanssa.

Se on paha kun Kokoomuksessa ei ymmärretä mitään markkinataloudesta eikä suunnitelmataloudesta. Lopputuloksena ajatte kansantalouteen molempien huonot puolet yhdistävää yksityistä monopolia tai oligopolia. Mutta ainakin se perustuu tarkasti pörriäisten kanssa yhdessä suunniteltuun strategiaan.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Veroparariisipaska on jo niin kulunut heitto. Ensinnäkin mm. Mehiläinen julkaisee nettisivuillaan avoimesti maksetut verot ja toiseksi terveyskeskukset eivät ole ikinä onnistuneet maksamaan veroja.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Mehiläinen maksaa veronsa aika kiltisti.
Terveystalon maksut ovat olleet huomattavasti pienempiä, sadasta seitsemäänsataan tuhanteen.

Terveyskeskuksista voidaan olla monta mieltä mutta ne eivät uita rahaa ulkomaille.

Minusta olisi suotavaa että veronmaksajien kustantantamat palvelut eivät siirtäisi varallisuutta ulkomaille. Palveluntuottaja on se ja sama.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Kerron tässä Harrille isällisesti, että systeemiajattelu ja kybernetiikka ovat oppeja, joiden mukaan on mahdollista sovittaa aina kysyntä ja tarjonta toisiinsa sopiviksi ja siten muotoilla organisaatiot sen mukaisesti joko nykysysteemeitä käyttäen tai ihan puhtaalta pöydältä alkaen.

Systeemin itseorganisoitumista pitäisi tukea, että paikallisesti luodaan sellaisia ratkaisuja, jotka sopivat vaikka kaupungin sairaalatilanteeseen.
Kaikki ideologiset, pakko-ohjatut ratkaisut ovat vääriä. Keskitetyt ratkaisut ovat hyviä, jos ne muodostavat valtajoukon, jolloin syntyy suuruuden ekonomia, hyötyjä logistiikassa yms.

Tärkeimmät resurssit ja infrastruktuuri tulee aina pitää valtion omistuksessa, ettei jouduta samanlaiseen kiristysotteeseen minkä monet megayritykset ovat saaneet aikaan. Suomessa Tieto(Enatori)lla on liian tiukasti pihdeissään IT-markkinat. Sellaista ei pidä sallia.

Koko poliittinen keskustelu sote-hankkeesta on mielestäni tarpeetonta. Pitäisi antaa huippuasiantuntijoille valta tuottaa sellainen perusratkaisu, mistä päästään kehittämään aluekohtaisia ratkaisuja optimoimalla resurssit. Tämä on systeemitieteen, IT-alan ja alan spesifisen tietouden yhteensovittamista. Se ei ole politiikkaa. Olen tehnyt tällaisia IT-ohjelmistoja yrittäjänä koko 1990-luvun. Siltä osin tilanne ei ole muuttunut, paitsi että on tullut liiankin isoja ERP-systeemeitä, jotka hallitsevat liikaa.

Poliitikot saavat antaa sotelle lähtöprioriteettinsa, mutta sitten pitäkööt näppinsä erossa yksityiskohdista. Liian monta kertaa koko hanke on pilattu riitelyllä. Kysymys on ennen kaikkea asiakaspalvelusta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Perusinsinööri Miettinen esitti kolumnissaan päivä Tekniikka&Talous-lehdessä pari merkittävää kysymystä:

"Jos pääkaupunkiseudun terveydenhuollon yksiköt eivät ole saaneet kymmenessä vuodessa sovittuyhteisistä tietotekinisistä järjestelmistä, miten kukaan voisi kuvitella, että koko maassa olisi maakuntajohtajien johdolla yhtenäiset, toistensa kanssa kommunikoivat järjestelmät vuonna 2020?
Tällä hetkellä miljoona vakuutuksen haltijaa maksattaa terveydenhuoltonsa vakuutusyhtiöillä ja Kela korvaa ehkä 15 prosenttia. Mistä löytyvät luvatut säästöt, jos on valinnanvapaus ja yhteiskunta korvaa kaiken eikä vakuutuksia enää tarvita?"

Jos valtiolta loppuu fyrkat, niin ei se siitä paljoa parane, kun ei ole määrärahoja antaa niitä seteleitä siihen tahtiin kuin kuvitellaan.

Joten heitäppä Jaskari noihin vastaukset hellyttävien tarinoiden kupeeseen. Ai niin, ethän ole vielä tänä vuonna vastannut kertaakaan yhteenkään kommenttiin - se on sitä kansalaisten ja poliitikkojen vuoropuhelua sekä avoimuutta parhaimmillaan.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Kyllä perusinsinööri tietää tuon IT:n haasteet. Kuten tiedämme kaikki, jotka alalla olemme työskennelleet.
Saattaa olla monen vuoden projekti laittaa sote valinnanvapauskuntoon, koska kaikilla siihen kelpuutetuilla toimijoilla (pienet ja isot) pitää olla yhteiset softat. Ja kuinka arvioida eri toimittajien laatu suhteessa toisinaan, koska takuulla ne muokkaavat palveluitaan erilaisilla optioilla että saisivat itselleen parhaan hyödyn.
Kuinka monta lonkkaleikkausvaihtoehtoa eri muotoineen on olemassa? Nythän käy niin, että yksi Pörriäinen on vakuuttunut siitä, että vain hoitomuodot A, B ja C käyvät, kuten Kimalainen haluaisi käyttää tapoja D, E ja F. Ne on hyvä sitten hinnoitella niin, että maakunnallinen sote-yksikkö pahiten menisi sekaisin. Jos näin käy, ei IT-järjestelmistäkään ole paljoa apua, ja lonkkasairas potilas nääntyy ja kääntyy vuoteelleen menettäen luottamuksen valinnan vapauteen.

Anteeksi, tuo oli negatiivinen skenaario. Toivon, että sote-yksiköt jo etukäteen standardisoivat koko lääketieteen, niin vältetään valinnan vapauden pahimmat ongelmat. Se voi muuten olla vuosikymmenten työ se palveluitten standardointi.

Jos maakunnalliselle sote-yksikölle annettaisiin runsaasti oikeuksia käyttää omaa kompetenssiaan (se on kybernetiikan näkökulmastakin suositeltavaa), sieltä annettaisiin potilaalle oikein hyvää asiantuntija-apua hoidoista ja palveluntarjoajista, jolloin valinnan vapaus täydentyisi tilannekohtaisilla suosituksilla ja se prosessi saattaisi hankalissa tilanteissa olla melko suurikin.

Itsellä oli olkapäävamma viime vuonna, ja jouduin käymään monessa paikassa. Sain monta kertaa väärääkin hoitoa, ja yksityinen sairaala rahasti vakuutukseni maksimaalisesti ilman että siitä olisin saanut mitään hyötyä. Ei ole mikään helppo nakki luoda toimivaa olkapäänhoitosysteemikään, saati sitten tuhannet sairaudet ja vaivat.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset