Sote-uudistus on monelle pelottavaa – paitsi asiakkaalle

Sote-uudistusta on viime kuukausina haluttu lähinnä haukkua. Monet uudistuksen vastustajat eivät enää tunnu muistavan, miksi uudistukseen lähdettiin. Uudistus on kuulemma monimutkaisuuden huippu, hoito pirstaloituu, päivystys kaatuu alta aikayksikön ja verorahat valuvat kansainvälisiin veroparatiiseihin.

Mihin unohtuivat nykyisen mallin potilasjonot? Terveyskeskus oli kuulemma arvauskeskus! Sinnehän ei uskaltanut mennä kuin viimeisessä hädässä! Kukaan ei antanut ennakoivaa terveydenhuoltoa! Rikkaat ne vaan menevät yksityiselle, mutta meillä ei ole varaa! Mietinkin, että voisiko uudistus olla vanhaa parempi?

Heti tuli hyvä asia mieleeni! Uudistuksen jälkeen voin valita oman sote-keskukseni. Itse asiassa voin valita oman hyväksi kokemani lääkärin, koska kysyn häneltä, minkä sote-keskuksen palvelukseen hän on menossa. Sote-keskuksen valinnan yhteydessä kerron, että tyytyväisyyteeni vaikuttaa ratkaisevasti se, että saan mahdollisuuksien mukaan asioida oman lääkärini kanssa. Ilmoitan, että vaihdan toiseen paikkaan, mikäli homma ei täällä pelaa.

Vuosien kuluttua käyn omalääkärilläni ja hän kenties toteaa, että nyt on pojalla lonkkaleikkauksen paikka. Jotta pääsen nopeasti leikkaukseen, sovin lääkärini kanssa, että anotaan nopeasti asiakasseteli Pirkanmaan maakunnan liikelaitoksesta. Ilmoitamme maakunnalle, että jos seteli ei tule päivässä, ilmoittaudumme paremman palvelun Helsingin liikelaitokseen. Siellä kuulemma asiakassetelit on todettu järkeväksi tavaksi minimoida ruuhkat.

Homma kuitenkin toimii Pirkanmaalla, saan setelin heti seuraavana päivänä (heillä ei ole varaa menettää asiakasta) ja päätän mennä Coxaan lonkkaleikkaukseen. Katsoin netistä, että siellä palvelu pelaa, leikkausvirheitä on vähiten Suomessa ja toipuminen on nopeinta. Pääsen leikkaukseen alle kuukaudessa. Ihmettelen miksi Turussa laatutaso on alhaisemmalla tasolla, onkohan kyse johtamisesta? No Turku varmaan nopeasti korjaa tilanteen. Ainakin heillä on syytä tehdä se, koska muuten asiakkaat loppuvat.

Ystäväni veli vammautui auto-onnettomuudessa. Vuosikausia hän oli samassa tutussa palveluasunnossa, mutta muutama vuosi sitten kunta halusi kilpailuttaa palvelut. Tämän jälkeen on ollut taistelua siitä, että ympäristö säilyisi tuttuna ja turvallisena. Onneksi uudistuksessa toteutettiin henkilökohtainen budjetti, jossa itse saa valita hoitopaikan. Ystäväni tappelu byrokraattien kanssa on taakse jäänyttä elämää

Mietinkin missä on tämän uudistuksen aikana ollut asiakkaan ääni? Onko asiakas pelännyt sanoa mitään, kun ammattilaiset puhuvat? Ovatko uudistuksen vastustajat sittenkin sellaisia tahoja, jotka pelkäävät, että joku tekee parempaa laatua ja nyt joudun pinnistelemään uusien ideoiden puristuksessa. Ja himskatti, ihmisille on annettu mahdollisuus verrata laatua ja valita itse. Onhan se ennenkuulumatonta meidän alalla.

Harri Jaskari

Kansanedustaja (kok.)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu