*

Arkadianmäen heikkoja signaaleja

LUOTIJUNALLA HELSINKIIN JA ALLEGROLLA PIETARIIN

Vihdoinkin Suomen talous on kasvussa. Tavaravienti on kasvanut 17 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaaviin lukuihin. Kasvu on jatkunut vahvana koko alkuvuoden ja BKT:n kasvuprosentiksi ennakoidaan jo kahta prosenttia. Tämä ei ole vielä riittävä julkisen talouden pelastamiseksi ilman suuri rakenneuudistuksia – mutta kuitenkin hyvä alku.

Mielenkiintoisia ovat myös viennin kasvumaat. Saksa on viime aikoina pyristellyt paikoillaan ja vahvimmat viennin kasvumaat ovat olleet USA, Kiina ja Venäjä. Juttelin viime viikolla USA:n edustajien kanssa ja siellä onneksi harkitaan nykyisin tarkkaan, ryhdytäänkö kaupan rajoituksia tekemään Euroopan kanssa. Samalla potkaistaan itseään voimakkaasti nilkkaan, niin paljon kaupasta on myös konsernien sisäisiä kauppoja.

Orastavan kaupan kasvun kynnyksellä helppo ja nopea saavutettavuus tärkeimmille markkina-alueille nousee arvoon arvaamattomaan. Nyt on tehtävä saavutettavuusinvestointeja tulevan kasvun varalle. Sen takia olimme kahden muun kansanedustajan (Joakim Strand, Ville Skinnari) ja Tampereen, Vaasan ja Lahden kaupungin johdon kanssa VR:n ylimmän johdon vieraana. Ilahduttavaa oli VR:n varsin myönteinen ja sitoutunut suhtautuminen asiaan.

Viestimme oli selkeä. Nyt Läntinen ja Pohjoinen Suomi tarvitsee suoran Allegro-yhteyden Pietariin. Henkilöliikenteen lisäksi tavaraliikenteen poikittaislinjat on nyt laitettava kuntoon, koska emme voi hoitaa kaikkea Helsingin kautta. Poikittaisreitti Norja – Ruotsi – Vaasa – Tampere – Lahti – Kouvola – Pietari on merkittävä avaus tähän uuteen strategiaan. Hienosti myös Norjan ja Ruotsin tahot ovat hankkeessa mukana. Totta kai myös heitä kiinnostavat Venäjän ja Kiinan yhteydet.

Kun suuri visio on kunnossa, se edellyttää pienempien visioiden nopeaa toteuttamista. Osana hanketta Riihimäen kolmioraide valmistuu tänä vuonna ja Tampere-Riihimäki kolmas raidepari selvitys on valmis elokuussa. Suuri visiohanke on saatava nopeasti eurooppalaisen TEN-T verkon osaksi, jolloin on mahdollisuus saada eurooppalaista investointirahaa hankkeeseen nykyistä paremmin. Samoin on avattava keskustelu Euroopan Investointipankin kanssa.

Kolmas raidepari Tampere-Helsinki välillä on tällä hetkellä Suomen suurimman raideliikenteen pullonkaulan ratkaisu ja avaisi mahdollisuuden myös Länsi-Suomen Allegrolle. Tampereen ja Helsingin välinen henkilöliikenne on kasvanut rautateillä vuodessa lähes 20 prosenttia. Uusi raidepari toisi tulleessaan huimia saavutettavuusparannuksia koko pääradan liikenteelle. Tämä avaisi mahdollisuuden myös luotijunaan Tampereen ja Helsingin välillä. Kalusto mahdollistaisi jo nyt tunnin junayhteyden näiden kaupunkien välillä. Ei muuta kuin puheista tekoihin.

Harri Jaskari

Kansanedustaja, kok

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Juna Tampere -> Helsinki kestää nyt 1h 29 min.
Paljonko ajan typistäminen tuntiin maksaisi kolmannen raideparin myötä?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän siellä on tällä hetkellä yksi raidepari, joten eiköhän kolmas raide olisi se mielekkään keskustelun aihe.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Lisäksi kansainväliseen henkilöjunaliikenteeseen olisi saatavissa nyt myös toisenlaista dynamiikkaa, koska enää ei tarvitsisi tyytyä VR:n perinteiseen oikeuteen kieltäytyä kaikesta uudesta.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Kokoomus on siis niin rähmällään Neuvostolilittoon päin, että hyväksyy Krimin miehityksen kunhan vaan idänkauppa lisääntyy ja allegrolla pääsee? :o

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset